pl en de

« wstecz

RILEY RME

HISTORIA MARKI RILEY

Małym trójkołowym pojazdem motorowym rozpoczęła w 1900 roku firma Riley Cycle Co. LTD Cowentry swoją wieloletnią karierę w przemyśle samochodowym pojazdy czterokołowe zaczęła wytwarzać w 1907 roku. Przełom przeszła marka jednak dopiero w latach dwudziestych modelem z 1,5litrowym dolnozaworowym silnikiem, po którym przyszła kolej na słynny model 9 HP z 1,1litrowym silnikiem z podwójnym wałkiem rozrządu. Między 1926 a 1938 rokiem pojawiło się kilka różnych wersji tych silników. Wszystkie miały ten sam podstawowy układ: częściowo sferyczną przestrzeń spalania, przeciwległe rzędy zaworów dolotowych i wylotowych, dwa wałki rozrządu – po jednym dla każdego zespołu cylindrów – sterujące zaworami przez drążki popychaczy i odwrócone dźwignie. Pierwsze z tych silników napędzały model „Nine” i przetrwały aż do przejęcia firmy przez NUFFILDA. W roku 1928 zbudowany został ostatni z modeli dolnozaworowych. Przez następne 28lat do modeli Riley zawsze stosowano któryś z tych niezwykłych, nowoczesnych nowoczesnych drogich w produkcji silników. Do lat 30-tych firma Riley miała różne fabryki usytuowane wokół Cowenty, w niektórych konstruowano silniki, w innych nadwozia, jeszcze inne zajmowały się ostatecznym montażem samochodów. Ta samowystarczalna firma osiągnęła wówczas maksymalne wpływy jednakże w latach 30 – tych zarząd firmy Riley uległ fascynacji drogimi autami sportowymi oraz wyścigami sportowymi. Chociaż samochody sportowe takie jak Brooklands Nine, Lynks, Imp, MPH i Sprite zawsze były cenione za swój wygląd i parametry nigdy nie przynosiły zysków firmie. W 1937 roku firma popadła w kłopoty finansowe i rok później została przejęta przez lorda Nuffielda, aby ostatecznie połączyć się w całość z Nuffield Organisation, a potem z BMC – Britisch Motor Corporation. Natomiast po zakończeniu II wojny światowej Riley wprowadził pełne wdzięku modele RM z silnikami o pojemnościach 1,5 litra i 2,5 litra, ale ich końcowy montaż został przeniesiony w 1945 do fabryki MG w Abington i od połowy lat 50-tych samochody marki Riley stały się po prostu powtórnie oznakowanymi modelami BMC. Po utworzeniu w 1969 roku Britisch Leyland zaprzestano używania nazwy Riley. Modele RM rozpoczęły się od serii A produkowanych produkowanych latach 1945-1952 w ilości 10504 sztuki w nadwoziach dwu i cztero drzwiowych ( Saloon), z silnikami czterocylindrowymi o pojemności 1,5 litra – szybkość maksymalna 121km/h. Jego następcom był produkowany w latach 1952-1955 model RME w ilości 3446 sztuk, jako dwu i cztero drzwiowa limuzyna z silnikiem 1,5 litra. Równolegle produkowane były modele RMB w latach 1946-1952 z silnikiem 2,5 litra w ilości 6900 sztuk, RMC sportowym dwudrzwiowym trzymiejscowym otwartym nadwoziu w ilości 507 sztuk, oraz RMF w latach 1952-1953 z silnikiem 2,5 litra w ilości 1050 sztuk. Modele Riley RM były ostatnimi pojazdami Rileya z zachowaną przedwojenną urzekającą stylistyką nadwozia.
 

JACEK BALICKI


Przykładowe zdjęcia modelu

studio mh
oferta | galeria | nasz garaż | aktualnie odrestaurowane | serwis/porady | kontakt